شواهد بیشتر ثابت کرد که کاهش وزن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد

16سپتامبر 2020 - محققان اظهار داشتند که تنها کاهش درصدی از وزن، به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های مزمن سلامتی را کاهش می دهد حتی اگر افراد چاق باقی بمانند. مطالعه ی محققان غول داروییNovo Nordisk ، نشان داد که از دست دادن فقط 13٪ از وزن بدن می تواند خطر تشخیص دیابت نوع 2 را 42٪ کاهش دهد.رژیم گرفتن همچنین یک پنجم احتمال ابتلا به آرتروز مفصل ران و زانو و کلسترول بالا را کاهش می دهد.

بیش از نیم میلیون نفر از مردم انگلیس برای حدود 51 سال در این مطالعه شرکت کردند، این یافته ها در کنگره اروپایی و بین المللی چاقی ارائه شد.

پروفسور Jason Halford، رئیس منتخب انجمن اروپایی مطالعه ی چاقی که این کنفرانس آنلاین را برگزار کرده است، گفت: غالبا ما مخاطرات چاقی را نادیده می گیریم. کنترل وزن به وضوح یکی از بهترین روش ها برای کنترل بیماری ها از جمله دیابت است. این مطالعه اهمیت سرمایه گذاری در زمینه پیشگیری و حمایت از کاهش وزن را در حال حاضر نشان می دهد، به جای اینکه منتظر بمانیم تا این افراد با عوارض شدید ده سال بعدی، در بیمارستان بستری شوند.

در این مطالعه وزن هر شرکت کننده در ابتدای مطالعه و یک بار دیگر، چهار سال بعد از آن اندازه گیری شد. در ادامه، 60 هزار نفر حداقل 10٪ از وزن بدن خود را از دست دادند.بسیاری از این افراد هنوز چاق قلمداد می شدند، اما کاهش وزن آنها کافی بود تا تأثیر زیادی بر سلامتی آنها بر جا گذارد. از وزن 492000 نفر باقیمانده کاسته نشده بود.

دکترChristiane Haase ، نویسنده ی این مطالعه، گفت: تفاوت در میزان خطر این بیماری چشمگیر بود که نشان می دهد که افراد چاق می توانند به طور قابل توجهی از خطر ابتلای خود به بیماری دیابت از طریق کاهش وزن عمدی بکاهند.

پروفسورNick Finer ، از شرکت نوو نوردیسک،گفت: سیاست های بهداشتی برای درمان دیابت بسیار گسترده تر از چاقی است که عامل پیشرفت آن است و این کاملا غیر منطقی است.

وی افزود: اکنون ما شواهدی در دست داریم که نشان می دهد در صورت کاهش وزن می توانید از بروز این بیماری ها - که درمان آن ها گران است - جلوگیری کنید. این باید زنگ خطری برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و سیاست گذاران باشد.

برنامه ی کم کربوهیدرات که تاکنون برنده چندین جایزه شده است، برای کمک به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، پیش دیابت و چاق بمنظور کاهش وزن پایدار طراحی شد. نتایج این برنامه نشان داده است که تبعیت از آن، کنترل قند خون را بهبود می بخشد و نیاز به مصرف داروهای دیابت را کاهش می دهد. در طی 1 سال، تحقیقات داوری شده، نشان داده اند که دیابت در 26٪ از شرکت کنندگانی که برنامه ی کم کربوهیدرات را به اتمام رسانده اند، بهبود یافته است و قند خون این افراد به حالت طبیعی بازگشته است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/sep/more-evidence-proves-losing-weight-reduces-type-2-diabetes-risk.html